سلام در این مطلب یک سری نکات تئوری در ابتدا برای شما قرار دادم و در انتها چند نکته کلیدی و مهم که باعث تفاوت مذاکره شما با بقیه ی افراد می شود ، اگر شما یک فروشنده تلفنی هستید با عمل به نکات طلایی میتوانید روی مشتری خود تاثیر بیشتری داشته باشید . نکات طلایی با رنگ سبز مشخص شده اند .
در بازاریابی تلفنی هنگام شروع مکالمه به مشتری نگویید خسته نباشید،نگویید ببخشید مزاحمتان شدم! بلکه شما باید مکالمه خود را به صورت مثبت شروع کنید.مثلا بگویید : سلام،روزتان بخیر - سلام، وقت بخیر
*پیش از تماس با مشتریان بالقوه مهم تا جایی که می توانید در رابطه با آن ها اطلاعات جمع آوری کنید.به یاد داشته باشید اطلاعات یعنی قدرت در مذاکره ، یک نمونه استفاده از طلاعات : مثلا در شهرهای مختلف یا در یک صنف که مشتریانتان را که باهم رقیب هستند را میتوانید با دعوت از هردو طرف از رقابت مشتریان استفاده کنید . بطور غیر مستقیم به مشتری بفهمانید که رقیبش در حال مذاکره و یا قرار داد باشماست و اینگونه میتوانید از رقابت آنها استفاده کنید ، البته دقت کنید که نباید به طور مستقیم بگویید ( ما با آقای احمدی قرارداد بستیم ) مثلا میتونید بگید اتفاقا آقای همکارتون(هم صنف تون ) آقای احمدی هم همین نظر رو در رابطه با بازار فعلی داشتند . اینطوری بطور غیر مستقیم به مشتری خود فهمانده اید که رقیبش در حال مذاکره با شماست .
*قبل از شروع به بازاریابی تلفنی حتما کاغذ ( دفتر یادداشت یا ترجیحا سررسید )، قلم ،فرم های اطلاعات در رابطه با محصول و … را در دسترس خود قرار دهید.هرگز نباید برای پیدا کردن این موارد مشتری را پشت خط منتظر نگاه دارید.
*هنگامی که محصول جدیدی را می خواهید به بازار ارایه دهید،ابتدا تماس خود را از مشتریان معمولی و نه چندان مهم شروع کنید،با صحبت کردن با آن ها ، از سوالات و نگرانی های مشتریان در رابطه با محصول جدید اطلاع پیدا می کنید و می توانید بیانیه فروش تلفنی خود را اصلاح کنید.عملکرد عالی خود را برای مشتریان مهم خود نگاه دارید.
*جملات زیبا و انرژی بخش انتخاب کنید و این جملات را در محلی که کار می کنید در مقابل دید خود بچسبانید.این جملات را هر ماه عوض کنید.(تا برای شما عادی نشوند).از تاثیر آن در روحیه تان شگفت زده خواهید شد!
*مجلات مرتبط با حوزه کسب و کار خود را به طور مرتب مطالعه کنید.
بازاریابی تلفنی منجر به درامد بیشتر میشود
*برگه تقلب رقبا :بر روی یک برگه ،فهرستی از رقبای خود تهیه کنید.نقاط قوت و ضعف آن ها را بنویسید.قیمت محصولات آن ها را بدست بیاورید.این برگه در مذاکرات بسیار به شما کمک خواهد کرد.
*در بازاریابی تلفنی به عنوان یک فروشنده حق عصبانی شدن و قطع کردن تلفن بر روی مشتری را ندارید.یک فروشنده می تواند ناراحت شود اما حق عصبانی شدن را ندارد.اگر مشتری با شما بد بر خورد کرد می توانید به او بگویید: مثل اینکه در حال حاضر موقعیت مناسبی برای صحبت نیست ،در آینده با هم صحبت می کنیم .خدا حافظ.دقت داشته باشید هرگز بدون خداحافظی نباید گوشی را روی مشتری قطع کنید.
*در حرفه فروشندگی،کسانی که بیشترین پاسخ نه را دریافت می کنند همان ها بیشترین پاسخ بله را دریافت می کنند.
*در بازاریابی تلفنی احساسی که مشتری ،بعد از مکالمه تلفنی با شما بدست می آورد ،علامت تجاری شماست!
*راز سود آوری شرکت ها در حفظ مشتریان فعلی و تکرار فروش به آن ها می باشد.ارتباط خود را با مشتریان فعلی شرکت حفظ کنید . مثلا میتوانید با یک پنل پیامکی ، برای مشتریان خود پیامک ارسال کنید ، بعد از عقد قرارداد مرتب با مشتری خود تعامل داشته باشید و نشان دهید که پیگیر کارشان هستید .
*در یک برگه مشخصات کلیدی محصول و نقاط تمایز شرکت و محصول خود را آماده کنید.این برگه را می توانید بعد از مکالمات تلفنی برای مشتری احتمالی خود فکس و یا ایمیل کنید.
*هر چیزی که اندازه گیری نشود مدیریت نمی شود.تعداد تماس ها و تعداد مذاکره های و همچنین تعداد فروش های روزانه خود را در یک برگه یا فرم اکسل به صورت روزانه ثبت کنید.سپس به طور مرتب خود را ارزیابی کنید.
*منشی ها و مدیران دفاتر دشمن شما نیستند ،آن ها فقط کارشان را انجام می دهند.با آن ها به مانند یک ماشین اتوماتیک پاسخ گویی تلفن نگاه نکنید ،بلکه به جای آن بر ایجاد روابط خوب با آن ها متمرکز شوید.در اولین مکالمه فامیل آن ها را بپرسید و در مکالمات بعدی از آن استفاده کنید.منشی ها جایگاه طلایی در سازمان دارند و چشم انسان های استراتژیک به آن ها نگاه کنید.اگر به آن ها به چشم دشمن نگاه کنید این باعث یک ایجاد یک سد و مانع روانشناختی می شود و برای شما مشکل ایجاد می کند . میتوانید بعد از چند تماس و رفاقت با منشی بپرسید حال حوصله مدیر امروز چطوره ؟!!
*هنگامی که با مشتری تماس می گیرید و احساس می کنید سر او شلوغ است و یا درگیر انجام کاری است (مثل غذا خوردن) به صحبت با مشتری ادامه ندهید و بگویید زمانی دیگر تماس می گیرید.چرا که در این حالت احتمال عدم موفقیت شما به شدت بالا می رود .
*برای ایجاد یک لیست از مشتریان احتمالی برای تماس در بازاریابی تلفنی ، از آشنایان و مشتریان فعلی خود کمک بگیرید.از آن ها بخواهید در یک برگه اسم ۵ نفر از دوستانشان که فکر می کنند خدمات و کالا های شما برای آن ها مناسب است به شما معرفی کنند.
*در مذاکرات تلفنی فامیل مخاطب خود را بپرسید،بلافاصله آن را یادداشت کنید تا فراموش نکنید و در طی مکالمه خود از آن استفاده کنید.این گونه مخاطب با شما احساس راحتی و صمیمیت بیشتری می کند.
*برای تماس با مشتری بالقوه مخصوصا در اولین بار بهتر است از خط تلفن ثابت استفاده نمایید.این گونه مشتری نسبت به زمانی که از تلفن همراه (و بخصوص خطوط اعتباری ) با او تماس می گیرید ،بیشتر به شما اعتماد می کند.
*در بازاریابی تلفنی هنگامی که تماس می گیرید تلفن را روی بلند گو نگذارید،چون در بسیاری از موارد مخاطب پیش از شما گوشی تلفن را بر می دارد و برای شنیدن صدای شما باید منتظر بماند.
*در بازاریابی تلفنی ،جملات ابتدایی مکالمه شما باید جذاب باشد و باعث جلب توجه و علاقه مخاطب شود تا او را پای تلفن نگاه دارد و ادامه صحبت شما را گوش دهد . برای اینکه مشتری به صحبت شما گوش دهد باید یک مکالمه برقرار کنید ، یعنی هر یکی دو جمله چیزی از مشتری خود بپرسید تا شما متکلم وحده نشوید .
*در بازاریابی تلفنی،هنگام شروع مکالمه فامیل خود را بگویید و بگویید از چه شرکتی تماس می گیرید.این کار باعث می شود راحت تر اعتماد مشتری را جلب کنید.
* با همکاران خود تمرین کنید.نقش کارشناس فروش تلفنی و مشتری را در مقابل یکدیگر بازی کنید.سوالات متداول مشتریان را از یکدیگر بپرسید و بهترین جواب ها را از پیش برای آن ها آماده کنید.
*قبل از دادن اطلاعات به مشتریانی که با شما تماس می گیرند و در رابطه با محصول شما سوال می پرسند،اطلاعات تماس آن ها را بگیرید و در روز های آتی با آن ها برای پیگیری، تماس بگیرید.
*در هنگام مذاکره با مشتری احتمالی اگر اطلاعاتی را نمی دانید از گقتن اینکه تحقیق می کنید و طی یک مدت زمان معین پاسخ آن را می گویید نترسید.اگر مشتری سوالی را پرسید که پاسخ آن را نمی دانستید به او بگویید تحقیق می کنید و مثلا تا پس فردا مجددا با او تماس می گیرید.زمانی که مجددا تماس گرفتید دوباره خود را معرفی کنید و به او بگویید اطلاعاتی که دنبالش می گشت بدست آورده اید.این باعث می شود اعتماد مشتری به شما بیشتر شود و احساس کند شما برای نگرانی ها و نیاز هایش ارزش قایل می شوید.
*در بازاریابی تلفنی ، زمانی که مشتری (( نه )) می گوید این ((نه)) تا این لحظه است.ممکن است در آینده تبدیل به جواب (( بله )) شود.چرا که الویت ها و خواسته های افراد در طول زمان تغییر می کند.بنابراین در زمان آینده نیز مشتری را پیگیری کنید . و با این بهانه که یک تخفیف برای مشتریانی که در این زمان از ما خرید کنند قرار دادیم ، میتوانید پیشنهاد محصولات خود را دوباره مطرح کنید .
*در بازاریابی تلفنی در ابتدای مکالمه خود را معرفی کنید و بگویید از کجا تماس می گیرید.مشتریان احتمالی با کسی که بشناسند راحت تر ارتباط برقرار و اعتماد می کنند.
⌛️مثال: سلام.وقت بخیر.نصیری هستم.از شرکت آرمان راهبرد تماس می گیرم حضورتان.
*در بازاریابی تلفنی مشتری به ده ها دلیل ممکن است به شما پاسخ منفی بدهد.به عنوان یک بازاریاب و فروشنده تلفنی هرگز ((نه)) مشتری را به خود نگیرید و آن را شخصی تلقی نکنید. ((نه)) مشتری به شما نیست بلکه به معامله ایی است که پیشنهاد می کنید.
*در مذاکرات تلفنی لبخند شما از پشت تلفن دیده می شود!لبخند بر روی لحن و طنین صدای شما تاثیر می گذارد و نفوذ کلام شما را افزایش می دهد.یک آیینه روی میز خود قرار دهید و مرتبا خود را چک کنید تا لبخند روی لبانتان باشد.
*اگر نمی توانید کاری که مشتری می خواهد برایش انجام دهید،به جای گفتن نمی توانم،برایش توضیح دهید که چه کاری می توانید برایش انجام دهید.
*برای موفقیت در بازاریابی تلفنی باید به کالا و خدماتی که می فروشید ایمان داشته باشید.
*فروشندگی مانند پزشکی است.همانطور که یک پزشک سوال می پرسد و با شنیدن شرح حال بیمار برای او تجویز می کند ،در حوزه فروشندگی ما برای کشف نیاز ها و چالش های مشتری باید به خوبی به صحبت های او گوش دهیم.
*در هنگام صحبت با مشتریان از رقبای خود نام نبرید و در رابطه با آن ها بدگویی نکنید.
*قبل از این که موجودی انبار مشتریان تمام شود ( دوباره به محصول شما نیاز پیدا کنند ) با آن ها تماس گرفته و آن ها را برای خرید مجدد ترغیب کنید.نباید بگذارید قفسه های مشتری خالی شود چرا که در این صورت راه برای ورود رقبای شما باز می شود.
*شما با استفاده از بازاریابی تلفنی می توانید پیش از قرار ملاقات حضوری ،تصمیم گیرنده اصلی و فرد دارایی قدرت خرید را مشخص کنید و سپس با او قرار بگذارید و بدین ترتیب درصد موفقیت فروش حضوری خود را بالاتر ببرید.
*فروشندگان موفق بیشترین تعداد تماس با مشتریان ارزشمند را دارند.
فروش اینترنتی شنیده بودم ! اما تلفنی نه !!